Kontrole drogowe realizowane w okresie wakacyjnym (szczególnie w Niemczech i we Francji) ujawniły kolejną zmianę podejścia służb kontrolnych w zakresie interpretacji przepisów rozporządzenia 165/2014 (UE). W szczególności w zakresie zwiększonego zainteresowania służb kontrolnych znalazły się kwestie wykonywania przejazdów pojazdami ciężarowymi czy autobusami z uruchomioną opcją „OUT”. Tryb ten był dotychczas wykorzystywany do przemieszczania pojazdu np. w celach naprawy czy po odbiorze z warsztatu, do myjni, w celu wykonania przeglądu technicznego itp. Tryb ten wyklucza obowiązek umieszczenia karty kierowcy w tachografie, więc przejazdy te realizowane były z punktu widzenia służb kontrolnych w sposób „anonimowy”. Podstawą wykonywania „nierejestrowanych” przejazdów „warsztatowych” był przepis zawarty w art. 3 lit. g rozporządzenia 561/2006 (WE), zgodnie z którym rozporządzenie to nie ma zastosowania m.in. do kierujących pojazdami poddawanymi próbom drogowym (…) w ramach napraw albo konserwacji (…). Organy kontrolne kwestionują możliwość realizacji „jazd warsztatowych” przez kierowców zawodowych w oparciu o wyżej przywołaną regulację prawną.
W związku z interpretacją zawartą w Wytycznej nr 2 na stronach Komisji Europejskiej (COMMISSION CLARIFICATION 2 – Vehicles being driven for repair, washing or maintenance purposes) jeżeli kierowca prowadzi pojazd w celu odstawienia go do warsztatu, myjni, stacji paliw, różnych lokalizacji w celu oddania lub przejęcia pojazdów od klientów itp., w całości lub w części korzystając z dróg publicznych, to taka podróż spełnia kryteria definicji przewozu drogowego na podstawie rozporządzenia (WE) nr 561/2006. Dotyczy to każdego kierowcy, niezależnie od tego, czy jest zatrudniony tymczasowo czy na stałe. Inaczej ujmując, wg organów kontrolnych używanie trybu „OUT” przez kierowców zawodowych w celu wykonania „przejazdu technicznego” jest niedopuszczalne. Powyższa regulacja pozwala jednak na wykonanie „przejazdu technicznego” w trybie „OUT” przez osobę nie będącą zatrudnioną na stanowisku kierowcy, tj. magazyniera, logistyka, spedytora itp.